Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta
Maailman terveysjärjestö WHO:n perustamaa Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään 17.9.2020. Tämän jo toista kertaa vietettävän päivän tavoitteena on parantaa tietoisuutta potilasturvallisuudesta.
Turvallinen hoitaja tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa.
Potilasturvallisuus on keskeinen osa hoidon laatua
Turvallinen hoito on vaikuttavaa, se toteutetaan oikein ja oikeaan aikaan. Lisäksi potilasturvallisuuteen kuuluu lääkehoidon turvallisuus ja lääkinnällisten laitteiden laiteturvallisuus.
- Lääkeluvat päivitetään Violassa säännöllisin väliajoin
- Kaikilla asukkailla palvelu- ja hoitosuunnitelmat, jotka ohjaavat hoitoa ja jotka päivitetään säännöllisin väliajoin tai tarvittaessa
Asukkailla ja heidän läheisillään on keskeinen rooli potilasturvallisuuden edistämisessä. On tärkeää, että asukas itse tuo ilmi tarvittavat taustatiedot, kertoo oireistaan, toiveistaan ja huolistaan sekä tekee kysymyksiä hoitoonsa liittyvissä asioissa.
- Hoitohenkilökunnan on tärkeää tietää käytössä olevat resepti- ja itsehoitolääkkeet sekä vitamiini- ja luontaistuotteet
- Hoitohenkilökunnalle on tärkeää kertoa lääkeallergioista ja aikaisemmista lääkereaktioista
Hoitohenkilökunta tekee ilmoituksen mahdollisesta Turvallisuuden poikkeamasta tai Lääkepoikkeamasta. Nämä ilmoitukset käsitellään henkilökunnan palavereissa, jossa mietitään yhdessä, kuinka toimintaa voidaan parantaa ettei vastaavaa enää tapahtuisi.